maanantai 21. maaliskuuta 2016

Kesäkuntoon 2016

Miltä tuntuisi jos voisit auringon porottaessa kuumana taivaalta vetästä biksut päälle ilman, että ahdistaa?
Entäpä jos pystyisit vielä nauttimaan siitä olosta vuoden ympäri satoi tai paistoi.
Mitään salaisuutta minulla ei ole jakaa, mutta muutama ajan saatossa toimivaksi todettu vinkki kuitenkin!

En ole siis alan ammattilainen (vielä), mutta olen hyvin kiinnostunut hyvinvoinnista ja kuinka sellainen saavutetaan. Luen päivittäin hyvinvointi ja terveys blogeja, sekä katson niihin liittyviä videoita. Luen lehtiä, sekä selaan uutisia myös netissä, joten kiinnostusta ja jonkin näköistä taustatietoa löytyy.
En kuitenkaan ota vastuuta jos et saavutakkaan tavoitteitaisi päivässä ja ole elämääsi tyytyväinen silmiä räpäyttämällä, sillä eihän se niin mene. Toimivat muutoksen vaativat aikaa, sekä omistautumista! Ne vaatii mukavuusalueelta poistumista ja uuden kokeilua, mutta sen voin luvata, että kun haastat ja ylität itsesi saavutat myös tavoitteita ja pystyt asettamaan uusia maaleja elämässäsi.
Tällä hetkellä kesäkuntoa toitotetaan sieltä sun täältä ja se tuntuu olevan monen ihmisen "maali". Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että mitään kesäkuntoa ei ole, kesäkunto on just se miten sä kannat itse itses, onko ryhti reipas ja suora vai laahaako katse kengänpohjissa.
Kuitenkin osalla saattaa olla tavoitteena kevyt kiristely tai sellaisen freshimmän fiiliksen hakeminen, joten päätin, että voisin jakaa siihen jotain keinoja tavoittaa nuo unelmat. Mitään astronauttitiedettä täältä ei tule ja monelle nämä on varmasti tuttuja, mutta silti tuntuu ettei nämä toteudu läheskään niin monella kuin olisi suotavaa. En takaa mitään, mutta lupaan, ettet menetä mitään jos näitä keinoja kokeilet ;)

1. Juo vettä !
Olisi hyvä juoda 1,5-3 litraa päivässä vettä+ liikunnan aikana hikoiltu vesi. Jos veden juonti tuntuu vaikealta, etkä ole go hard or go home tyyppiä, niin kokeile aloittaa pienesti. Esim. Jokaista ateriaa ennen 1 lasi vettä. Tai jokaisen kahvikupillisen jälkeen 2dl vettä. Tai sitten täytä 0,5l pullo vedellä ja päätät, että juot sen kaksi kertaa tänään tyhjäksi!

2.Pienet askeleet on lopulta niitä isoja askelia.
Olis toki hienoa pudottaa viikossa 4kiloa ja näyttää  nuutuneelta, mutta uskallan väittää, että ei aikaakaan kun kilot on jo taikaisin. Ehkä jopa tuplana.
Kituuttaminen ja mehudiietit pidemmällä tähtäimellä ja väärillä motiiveilla ei toimi. FAKTA ! Saatat jaksaa kyseistä elämäntyyliä viikosta vuoteen, mutta jossain vaiheessa raja tulee vastaan. Siksi kehottaisinkin panostamaan maltilliseen kiristelyyn. Tekemään pieniä muutoksia arjessa ja siinä samalla elää myös muuta elämää.
Et välttämättä pudota 10kg 2 kuukaudessa, mutta jos katsotaan esim. puolen vuoden päähän, niin tiputusta on tapahtunut enemmän ja pysyvällä tavalla kuin sillä pussikeitto dieetillä. Kannattavaa, kyllä! Olet myös luultavasti omaksunut paljon uusia tapoja parantaa hyvinvointiasi, samalla nauttien elämästä täysin rinnoin.
-Joten aloita esim. ateriarytmin noudattamisesta eli ruokailu n.3-4h välein 4-6 kertaa päivässä.
-Vähennä herkuttelua tai ajoita se esim. yhdelle päivälle viikosta. Tai vaihtoehtoisesti kerran päivässä, eikä napostelua!
-Syö kasviksia, marjoja tai hedelmiä jokaisella ateriallasi. Kasviksia saa syödä niiin paljon kun napa vetää. (On kuitenkin suotavaa muistaa kohtuus, ettei ähky yllätä)
-Mene nukkumaan ajoissa ja lopeta somen käyttä 1h ennen nukkumaan menoa.
-Kävele ensi kerralla kauppaan tai kävele koulun portaat koko päivän ajan hissillä ajelun sijasta. 

3.Liiku
Liike on lääke ja mitä näitä nyt on, mutta se on vaan yksinkertaisesti totuus. Painonpudotuksessa liikunnalla on suhteellisen pieni osuus siitä koko prosessista, sillä ruokavalio määrittää paljon, mutta liikunta itsessään parantaa lihaskestävyyttä ja pitää nivelet vetreinä. Olo energisöityy ja ryhti voi parantua, yleisesti olo siis kohenee. Loukkaantumisriski pienenee ja pysyt paremmassa fyysisessä kunnossa vaikka ikää tuleekin lisää.
Jos et tunne vetoa kuntosalin puolelle, niin ei sinne tarvitse mennä ! Liikkumista voi tehdä niin monessa muussakin paikassa, kuten esim. metsässä samoilu, lenkkeily, rullaluistelu, pyöräily, uinti, tanssi, kiipeily, suunnistus, nyrkkeily, voimistelu, lautailu, hiihto, kävely kauppaan, portaat hissin sijaan, jooga, paikasta toiseen ominvoimin ei autolla ym. Tapoja on moniamoniamonia ja sun vaan täytyy löytää niistä itsellesi sopiva ja mieluisa.


Tässä olisi ensimmäiset vinkit kohti itsevarmaa ja raikasta kehossa vallitsevaa elämänkuntoa, joista voit esimerkiksi aloittaa :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti