perjantai 2. joulukuuta 2016

Alkulämmittely, sitä ei kannata skipata!

Alkulämmittely. Tuo jokaisen treenin aloittaja, kehon herättäjä, fiiliksen tuoja vaiko rasite, joka tekisi mieli skipata jotta päästäisiin suoraan takomaan sitä lihasta kroppaan ja hikeä pintaan.



Älä kuitenkaan skippaa alkulämmittelyä, vaikka kello näyttäisi kiirettä!
Alkulämmittely nimenomaan valmistaa kehosi tulevaan koitokseen. Oli kyseessä cardio päivä, kuntopiiri tai voimatreeni kunnon painoilla, niin jokainen niistä kaipaa edes pienen (mielellään kunnon) alkulämmittelyn.

Alkulämmittelyn ideana on siis herättää keho ja valmistaa se harjoitukseen. Sen tarkoituksena ei ole löytää omaa maksimisykkeen rajaa tai maitohappoja lihakseen. Ei missään nimessä.

Hyviä alkulämmittely välineitä ovat esimerkiksi juoksumatto, crostrainer, soutulaite tai vaihtoehtoisesti x hypyt, polvennosto juoksu, hölkkä ja muut omalla kehon painolla tehtävät liikkeet. Alkulämmittely sarjat ovat myös hyvä tehdä ennen kunnon painojen lisäämistä, jotta keho on valmis treenaamaan kovaa.

Alkulämmittelyssä voit harjoitella hermottamaan treenattavaa lihasta (pakaraa, hauista, olkapäitä, sydäntä) kevyillä toistoilla. Kun osaat hermottaa lihasta kevyillä painoilla/ilman painoja niin se onnistuu myös paremmin sitten painojen kera. Kun osaat hermottaa lihaksesi niin treeni menee 100x paremmin perille ja näin ollen myös tuloksia syntyy!

Muista myös lämmittää koko keho vaikka et treenaisikaan kuin esim käsivarsia. Tarvitset kuitenkin koko kehoa treeniin, joten on tärkeää että koko kroppa on mukana siinä :)

1. Älä skippaa alkulämmittelyä
2. Vaikka treenaisit vain käsiä niin lämmitä silti koko kroppa valmiiksi treeniin.
3. Hermotus ennen painoja!


Onko sinulla jotain hyväksi todettuja alkulämmittely vinkkejä/rutiineja? :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti