perjantai 10. maaliskuuta 2017

Muutos vaatii muutosta


Tänään puhutaan muutoksesta ja sen vaatimasta omistautumisesta ja johdonmukaisuudesta, jota se muutos vaatii.
Kuulostaa yksinkertaiselta "Jos haluat jonkun asian muuttuvan niin sun täytyy tehdä jotain toisin kuin ennen". Helppo sanoa, mutta toteuttaminen vaatiikin sitten jo vähän enemmän ajatusta. 

Mulla on ollut jo kauan ongelmana, että turpoan jokaisen ruokailun jälkeen. Sama syönkö leipää juustolla ja kurkulla vaiko vihersmoothien ja hedelmiä. Lopputulos on sama kuin 7kk raskaana olevalla naisella oleva maha. Mulla se vaan tuppaa olla samalla kipeän oloinen. 

Olen kokeillut vähentää maitotuotteita (nykyään enää juustoa ja propud vanukasta joskus). Punaista lihaa en syö, enkä syö gluteenia ollenkaan. Pyrin syömään paljon kasviksia ja hedelmiä, mutta myös bataattia, riisiä, nuudeleita, kanaa ja kalaa menee aika ajoin. 
Herkuttelut pyrin jättämään minimiin (kylläkin viime aikoina olen syönyt makeaa silloin kun on tehnyt mieli) ja viikonloppuihin. Eli periaatteessa syön melko puhdasta ja terveellistä ruokaa. En tykkää valmisruoista vaan tykkään tehdä ruoan itse. 
+harrastan hikiliikuntaa monta kertaa viikossa.

Ainut mikä auttaa tukalaan oloon on olla syömättä ja syödä vasta juuri ennen nukkumaan menoa, mutta voin kertoa että mun kroppa, se huutaa ravintoa aina treenin jälkeen ja kerralla on vaikea syödä tarpeellinen määrä ruokaa. Joten sekään ei toimi mulle. 
Olen myös sortunut liian suuriin annoskokoihin sen saattelemana että "kerkeän syödä 2-3 x päivässä. (Ensimmäiset ruoka kuvat ovat "entisiä" ruoka-annoskokoja, toisen omakuvan jälkeen tulee muutos annokset.)
Kuten kuvista näkee niin lautanen on täynnä. On munakasta, leipää, hedelmiä, puuroa, mehukeittoa, smoohieta, riisikakkua,banaanipannaria jne. Samassa annoksessa saattaa olla aamupala, lounas ja välipala.

Nyt tälleen kun otin aikaa katsoa annoksia ja mietin asiaa tosissaan niin onhan tuossa aivan liikaa yhdelle kerralle. Ei ihmekkään jos maha tuntuu kipeältä ja maha on aivan turvonnut.

Miten lähden tekemään muutosta?
1. Paljon vettä! 
2. Enemmän lämmintä ruokaa, mutta pienempiä annoksia.
3. Pyrin syömään säännöllisesti 3-5xpäivä välttääkseni liian suuria annoksia. 

Kolme hyvin perus vinkkiä, joista ainakin itse tarvitsin muistutuksen. Muutos ei aina vaadi hifistely hommia, vaan välillä back to basics voi toimia. Ainakin niin mie toivon, että alkaisin huomata olossani parempia merkkejä näiden ohjeiden avulla. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti